Амортизаційні вилки для велосипеда
На сьогоднішній день системи амортизації активно використовуються практично у всіх сферах діяльності людини, особливо добре вони себе зарекомендували в умовах, коли необхідно долати перешкоди на великій швидкості. Розглянемо основні типи систем амортизації, що застосовуються в велосипедах - амортизаційні вилки.
Амортизаційні вилки велосипедів, на кшталт амортизаторів, можна розділити на такі типи:
- пружинні
- пружинно-еластомірні
- повітряні
- масляно-повітряні
- масляно-пружинні
Амортизатор велосипеда - це система з демпфера та пружини, що гасить ударні навантаження та коливання. Пружина гасить ударні навантаження, вона може бути сталева чи пневматична. Демпфер гасить коливання (він повинен швидко стискатися та повільно повертатися в початковий стан), може бути повітряний, масляний чи еластомірний.
Пружинні амортизаційні вилки.Найдешевший вид амортизаційних виделок. Складаються просто з однієї або двох пружин у ногах амортизаційної вилки. Як амортизатор працювати не можуть - тому що немає демпфера, але все-таки додають комфорт у їзді. Не регулюються або регулюється лише Preload.
Пружинно-еластомірні амортизаційні вилки.У такій амортизаційній вилці, крім сталевої пружини, стоїть стрижень з полімерного матеріалу (еластомер), який виконує роль демпфера (на холоді еластомер твердне і не працює). Бюджетний варіант амортизаційної вилки, не течуть маслом і не травлять повітря. Не регулюються або регулюється лише Preload, можливо LockOut.
Повітряні амортизаційні вилки.
Роль амортизатора і демпфера виконує повітря, що накачується в амортизаційну вилку насосом. Легкі гарні вилки, при екстремальному використанні через зниження щільності манжет можуть пропускати повітря. Невелика кількість налаштувань є можливість регулювати (preload) в дуже широких межах. Регулюються Preload та Rebound, можливо LockOut.
Масляно-повітряні амортизаційні вилки.У цій амортизаційній вилці роль демпфера виконує заповнений маслом картридж (відкрита/закрита масляна ванна), пружиною служить повітря, що накачується насосом. Дешевший аналог олійно-пружинних амортизаційних виделок.
Масляно-пружинні амортизаційні вилки.Демпфером також служить картридж, заповнений маслом. Пружина виконана із сталі. Найбільш надійні, зручно налаштовані та дорогі амортизаційні вилки для велосипедів.
Налаштування амортизаційної вилки.
Preload – Попереднє навантаження.
Настроювання жорсткості пружини в амортизаційному вилці велосипеда. У дешевих вилках Preload слабко впливає реальну жорсткість пружини. Регулюється зовнішнім регулятором або заміною пружин амортизаційної вилки.
Rebound – Відбій, відскок.
Регулює швидкість відскоку амортизаційної вилки (швидкість повернення у вихідне положення).
Compression - Швидкість стиснення.
Регулює швидкість стиснення амортизаційної вилки велосипеда (величина зворотна Rebound).
LockOut – Блокатор.
Блокування ходу амортизаційної вилки велосипеда (вилка стає жорсткою).
Extension Control - регулювання довжини ходу амортизаційної вилки.
Блокування або регулювання довжини ходу амортизаційної вилки велосипеда.Іноді ці налаштування виносять навіть на кермо.
Задні амортизатори для велосипедів збудовані за аналогічним принципом. Так само можуть застосовуватися амортизатори в підсідельних штирях, рульових колонках і т.д. (зазвичай у кросових та міських велосипедах), проте це не більш ніж навороти для більш комфортної їзди.