VeloGrand

Disk та V-brake. Проблеми вибору.

Одне з найчастіших питань велосипедистів-початківців, який тип гальмівної системи є "кращим". Оскільки відповідь вкрай неоднозначна, суперечки прихильників "форматів" на форумах не лише не вщухають, а й розгоряються з новою силою. Дискові гальма дешевшають та стрімко проникають у сферу велосипедів середнього та молодших цінових діапазонів, а табір шанувальників класичних v-brake поступово скорочується.

Проблема відповіді криється в неправильній постановці питання, адже, як відомо, "кращий" поняття відносне. Спробуємо розібрати переваги тієї чи іншої гальмівної системи в порівнянні та зробити деякі висновки. Перераховані переваги-недоліки мають значення для туристичної, прогулянкової та міської їзди. Остаточне рішення залишається за читачем.

V-brake

Обычный бюджетный v-brake тормоз

Переваги (не за порядком важливості) Недоліки (не за порядком важливості)
  1. Сильне гальмівне зусилля, якого більш ніж достатньо для звичайної міської, туристичної та спортивної їзди.
  2. Простота конструкції: обслуговування гальм можна провести в чистому полі. Потрібен лише набір шестигранників.
  3. В силу поширеності та схожості конструкції, запчастини та гальмівні колодки до будь-якого v-brake гальма можна знайти у будь-якому веломагазині.
  4. Низька вага порівняно з дисковими моделями.
  5. При цьому, v-brake гальмо відчутно дешеве, особливо щодо цін на гідравлічні моделі.
  1. Цей тип гальма чутливий до якості складання колеса та наявності "вісімки", оскільки відстань між гальмівною колодкою та ободом має не перевищувати кількох мм.
  2. V-brake гальма вразливі до вологи. Якість гальмування у дощ на бюджетних моделях гірша. Якісні обода з керамічним покриттям і спеціальні колодки пручаються непогоді значно краще.
  3. Система досить примхлива до налаштування пружини важелів і потребує регулярної заміни сорочок та тросів, особливо при їзді у дощову погоду. При максимальному зусиллі, v-brake гальмо може розсувати пір'я рами або штани вилки, що знижує зусилля. Для усунення останнього недоліку доводиться встановлювати коромисло brakebooster'а.
  4. Колодки зношують обід. Чим більше доводиться гальмувати, тим більше це відбивається на стані обода. Швидкість зносу залежить від погоди і рельєфу, яким доводиться їздити велосипедисту. Не все так страшно: цей процес може розтягнутися на термін життя велосипеда (5-10 років), особливо на якісних ободах та гальмівних колодках.
  5. Бруд значно прискорює зношування, як обода, так і колодок. Тонкі картриджні гальмівні колодки, яких у звичайних умовах рівнинної їзди може вистачити на тисячу-другу кілометрів, на довгій грязьовій гонці зі змінним рельєфом або дуже довгому спуску можуть бути стерті за день.
  6. Тривале гальмування (на спусках у горах) нагріває поверхню обода, що може пошкодити шину. Зниження швидкості знижує швидкість охолодження повітрям, що набігає, а велика швидкість вимагає кращого володіння технікою їзди на затяжних спусках.
  7. У v-brake гальма неможливо встановити надширокі екстремальні шини.

Дисковые тормоза

Механические дисковые тормоза

Дискові гальма прийшли на велосипед із мотоцикла, зайнявши на початку своєї експансії нішу гальмівних систем для екстремалів. Дискові гальма можна розділити на два класи, типу приводу. У першому варіанті, гальмівне зусилля від рукоятки передається на колодки за допомогою троса (механічне дискове гальмо) або за допомогою гальмівної рідини, що йде всередині гідролінії (гідравлічні дискові гальма).

Механічний дисковий гальмо крім покращеного гальмування, успадкував всі проблеми, пов'язані з механічним приводом троса від v-brake. Для розуміння картини відніміть зі списку всі переваги гідравлічного приводу і додайте проблеми механіки.

Переваги (не за порядком важливості)

Недоліки (не за порядком важливості)
  1. Найпотужніше гальмування серед усіх гальмівних систем для велосипеда. Вважається, що дискове гальмо має кращу модуляцію.
  2. Дискові гальма працюють у дощ, сніг, бруд та суху погоду практично без втрати потужності. Сам диск винесений від краю колеса до втулки, що знижує кількість бруду, що летить на нього, і знижує ризик обледеніння.
  3. Дискові гальма не зношують поверхню обода і не бояться вісімок.
  4. Гідравлічний привід не потребує частого обслуговування. Фактично, ця система "поставив і забув". Колодки та диски мають значно більший ресурс, ніж колодки v-brake гальм.
  5. На тривалих спусках нагрівається гальмівний диск, а не обод.
  6. Розмір шини абсолютно не важливий.
  7. Круто выглядають!
  1. На відміну від v-brake, чия конструкція практично не змінюється від виробника або типу велосипеда, дискові гальма мають десятки конструктивних відмінностей між різними моделями навіть в одному модельному ряді. Різні колодки, типи кріплення дисків та каліпера, гальмівна рідина, діаметр дисків тощо. Обслуговування, пошук запчастин та кваліфікованого механіка часто викликає відчутні труднощі. Купівля велосипеда з встановленими дисковими гальмами від маловідомого виробника, може згодом викликати проблеми.
  2. Польовий ремонт у дощ, це не про гідравлічні гальма. Хоча сама процедура прокачування (видалення повітря з гальмівної рідини) не надто складна, проте потребує простору, зосередженості, чистоти та низки спеціальних інструментів.
  3. Диск на знятому колесі відносно легко погнути, особливо при перевезенні велосипеда літаком або в багажнику автомобіля. Виправити диск досить складно.
  4. Декілька випадкових крапель олії, що потрапила на диск і колодки під час мастила велосипеда і гальмо повністю перестає працювати. Проблема усувається лише заміною дорогих колодок.
  5. Гальмівна рідина DOT, що використовується всередині багатьох моделей гальм, є надзвичайно токсичною. При неакуратному обслуговуванні є ризик пошкодження покриття рами, компонентів та одягу.
  6. На тривалих спусках є ризик закипання гальмівної рідини та повної втрати контролю над велосипедом. Заходи протидії: дорогі великі 203 мм диски та використання гальм із робочою рідиною DOT, не для бюджетних крос-кантрійних та прогулянкових велосипедів.
  7. Проблеми з багажником, вирішуються лише встановленням спеціалізованих моделей під дискові гальма.
  8. Підвищене навантаження на спиці колеса. При дисковому гальмі, радіальне спицювання "сонцем" найчастіше неприпустимо.
  9. Дискове гальмо важче, ніж v-brake.
  10. Дискові гальма дорожчі.